Alles wat je moet weten over Google Analytics versie 4

Per 1 juli 2023 stapt Google volledig over op de nieuwste versie van Analytics, namelijk versie Google Analytics 4! Deze versie kortweg GA4 genoemd, is een volgende stap in de doorontwikkeling van het meestgebruikte online statistieken-pakket.

Het belangrijkste aan deze overstap is dat GA4 niet vanzelf compatible is met de huidige versie en dat om gebruik te blijven maken van Google Analytics er echt actie vereist is om de statistieken draaiende te houden. Het lijkt een soort natuurlijke opschoon actie van Google, waarbij ze niet alleen breken met bestaande en slapende accounts maar ook met een aantal basis principes die de zoekgigant in de afgelopen jaren heeft aangehouden.

Nieuw datamodel: pageviews worden events

GA4 stapt over naar een compleet nieuw datamodel, waarin er geen plek meer is voor sessions en pageviews maar wel voor events en parameters. Tevens is GA4 meer gericht op users en engagement. Deze wijzigingen zijn een logisch gevolg van dat alle statistieken die gemeten worden niet alleen maar vanuit een website komen, maar ook kunnen komen vanuit een mobile app, een beacon of toekomstige andere bronnen zoals een bezoeker in de Virtual Reality (jazeker!).

Veranderde standaardinstellingen

De standaardinstellingen in GA4 ogen in eerste instantie vriendelijker voor de privacy, in hoeverre het in de praktijk echt privacy friendly zal worden houden we nog even in het midden. Maar de eerste inzichten wekken wel deze indruk. De meest in het oogspringende wijzigingen daarin zijn:

  • Bewaartermijn verkort van user en event data, van 14 maanden tot oneindig naar maximaal 2 of 14 maanden
  • Standaard anonimisering van het IP-adres van de gebruiker (voorheen moest je dit handmatig instellen)
  • Geen limiet meer op hits of events (was gelimiteerd op 10 miljoen hits per maand en 500 events per maand)
  • Een hele nieuwe UI, deze is flink op de schop gegaan en het zal voor iedereen weer even zoeken worden in de nieuwe weergaves

Aangepaste Tracking ID's

De oude vertrouwde tracking codes met UA-123456789 worden nu vervangen door G-ABCDEF123. Daarbij kan een UA-code ook weer gekoppeld worden aan een nieuwe G-code.

Stappen voor de deadline

Tot zover de belangrijkste wijzigingen in Google Analytics versie 4. Hoe nu verder om voor het einde van de deadline op tijd klaar te zijn voor deze ommezwaai? Om op alles op orde te hebben voor de deadline, moet er voor je website het volgende gebeuren:

  • Er moet een nieuwe GA4 property worden aangemaakt
  • Deze kan het beste met de nieuwe GA4 tracking code worden geïmplementeerd op je website
  • Zodra deze is aangemaakt en gekoppeld, is er de optie om de GA4 data te in de weergaven te linken met de oude UA-data

Al met al maar een paar stappen, maar wel een aantal die echt uitgevoerd moeten worden wil je inzicht houden op de activiteiten van je bezoekers op je website!