Menu

Google AdWords Dashboard

RIFF (voorheen Tribal Internet Marketing) is een groot online marketing bureau dat duizenden AdWords accounts voor klanten beheert. Een altijd up-to-date dashboard waarin zij inzicht hebben in alle data omtrent deze accounts die zij elke dag weer beheren, tot op alle punten en komma's nauwkeurig, dat was de opdracht die zij bij ons neerlegden.

1. Uitdaging

Een gebruiksvriendelijk Google AdWords dashboard

RIFF Online (voorheen Tribal Internet Marketing) is een groot marketing bureau dat vele duizenden Google AdWords accounts beheert voor hun klanten. Om overzicht te behouden in de continue bijgewerkte stroom aan data, kwamen zij bij ons met de vraag om een speciaal dashboard te ontwikkelen waarin zij direct inzage hebben in alle mogelijke uitgavenpatronen van hun accounts.

Google AdWords Dashboard - 1. Uitdaging

2. Onze analyse

De valkuilen van de Google AdWords API

Voordat we aan de slag gingen namen we de Google AdWords API onder de loep. Dit zijn de communicatielijnen tussen ons dashboard en de servers van Google, om alle data binnen te halen die wij nodig hebben. Al snel bleek dat de API niet de meest moderne functies bevatte en dat het een ondergeschoven kindje is van de zoekgigant. Mogelijk veroorzaakt door de snel veranderende wereld van AdWords. Nietemin, wij wisten waarmee we moesten dealen, grote CSV bestanden per klant die je niet eventjes kunt inladen om een mooi overzicht te maken in het dashboard.

Google AdWords Dashboard - 2. Onze analyse

3. Uitwerking

De applicatie verwerkt 50.000 bestanden per dag

Uit de analysefase kwam naar voren dat er een grote hoeveelheid ruwe data elke dag weer verwerkt moest worden, uiteindelijk ging het om meer dan 50.000 ruwe CSV bestanden die opgehaald werden vanuit de servers van Google AdWords. Deze data moest snel worden verwerkt, zonder dat de gebruikers van het dashboard hier iets van merken. Zodoende hebben we gekozen om de verwerking van al deze gegevens via achtergrondprocessen op onze server uit te voeren, waardoor deze belasting de eindgebruiker niet tot last is.

Google AdWords Dashboard - 3. Uitwerking

4. Het resultaat

Een snel en overzichtelijk dashboard dat direct antwoord geeft in uitgavenpatronen

Het doel is bereikt, van de enorme hoeveelheid ruwe en ongerelateerde  data is een begrijpbaar geheel gemaakt. De uitgavenpatronen van duizenden accounts in AdWords is zodoende direct inzichtelijk voor RIFF. Door de realisatie van een zoekfunctie en specifieke filters, kan de gewenste informatie bovendien zeer snel opgevraagd worden. Uitgavenpatronen worden duidelijk en door te extrapoleren met de data geeft het dashboard zelfs inzicht in de toekomstige uitgaven en opbrengsten. Regeren is vooruitzien!

Google AdWords Dashboard - 4. Het resultaat

Of bekijk een van deze andere interessante cases