Websites anno nu

Mooier, sneller, groter maar óók kleiner

Websites anno nu

Anno nu zijn er vele ontwikkelingen gaande die in 2015 niet meer weg te denken zijn van het internet maar welke nog lang geen gemeengoed zijn geworden. Het gaat om ontwikkelingen die het internet nog beter en mooier maken en die wij graag implementeren op elk van onze websites.

Responsive design

De laatste jaren zijn er vele dingen veranderd die voorheen nog helemaal niet aan de orde waren. Waar er voorheen nog persé een aparte mobiele website moest worden gemaakt, voor het destijds kleine aandeel van de mobiele internetters, daar is het nu mogelijk om dezelfde website responsive te maken. Dit betekent dat één en dezelfde website geschikt is voor mobiele apparaten. Door responsive design kunnen we optimaal gebruikmaken van het scherm van de bezoeker en de layout kan zich dynamisch hieraan aanpassen. Met de huidige internetbevolking bedient deze mobiele variant al meer dan de helft van de bezoekers van een website.

High DPI, Retina & 4K schermen

We moeten met responsive design niet alleen kijken naar beeldschermen die steeds kleiner worden maar juist ook naar de steeds grotere beeldschermen. Waar voorheen op ieder kantoor een 17" monitor werd gebruikt, is het nu minstens 21" en de fervente Apple gebruiker kiest het liefst voor 'n 27" iMac. Schermen worden dus ook steeds groter, maar daarnaast ook nog eens scherper. Schermen waarbij de pixeldichtheid (het aantal pixels per inch: PPI) verdubbeld is, zoals de retina beeldschermen van Apple. Dit betekent dat alle afbeeldingen op een website veel groter moeten worden geüpload omdat ze veel scherper getoond kunnen worden op deze beeldschermen. Dus net als bij het responsive maken van een website naar kleine schermen, moeten de grotere schermen ook voorzien worden van voldoende screen real estate.

Social & microdata in CMS

Het Content Management Systeem (CMS) moet niet alleen tekst en afbeeldingen verwerken, maar ook cross platform zijn. Door het CMS te koppelen met de belangrijkste social media (Facebook, Twitter, LinkedIn & Instagram) kunnen website beheerders nog sneller hun website en social media kanalen bijhouden, doordat content automatisch doorgeplaatst kan worden. Tevens wordt het voor een CMS steeds belangrijker om zogeheten microdata (rich snippets en structured data) te kunnen weergeven, hierdoor weet Google beter welke vorm van data op de website wordt getoond. Deze informatie kan Google dan weer inzetten om slimmere zoekresultaten mogelijk te maken, wat weer meer bezoekers voor je website oplevert.

Typografie

Toen het internet nog maar net kwam kijken was er slechts een beperkte set van lettertypes mogelijk, de zogeheten web-safe fonts, een stuk of tien en daarmee moest elke website bouwer het doen. Door de ontwikkeling van nieuwe technieken is het anno 2015 mogelijk om elk gewenst lettertype om te zetten naar een web-compatible formaat. Hierdoor kan er volop gevarieerd worden in stijlvolle tekstuele headers, alinea's en buttons zónder het gebruik van afbeeldingen wat voorheen de enige oplossing was.

Beveiligde verbinding & SPDY

Het is tegenwoordig steeds gebruikelijker om een website volledig te beveiligen met een SSL-certificaat, waardoor de verbinding tussen de bezoeker volledig beveiligd is en niet afgeluisterd kan worden door een derde partij. Dit was al van groot belang bij websites met login-formulieren en verwerking van gevoelige data. Maar door de huidige ontwikkelingen van zowel de zoekmachines (Google waardeert websites met een SSL-certificaat hoger) en evenals de ontstane privacy discussie zullen er steeds meer websites voor kiezen om volledig op HTTPS over te gaan. Tevens kan een website door het gebruik van het SPDY-protocol sneller worden geladen over HTTPS dan een normale website over een HTTP-verbinding.

Call-to-actions op desktop & mobiel

Een bezoeker heeft altijd een doel op een website, denk aan het opzoeken van contactgegevens en openingstijden bij een winkel, het berekenen van een prijsopgaaf voor een dienst, het aanvragen van productinformatie, een bel-me-terug verzoek of het inschrijven op de nieuwsbrief. Bij elk van deze acties gaat het dan ook om een zogeheten call-to-action. Het is belangrijk al deze acties in kaart te brengen en de belangrijkste een prominente plek te geven op de website. Tevens verschilt per apparaat wat het doel is van een bezoeker op een website, zodra men een website op mobiel opvraagt is de kans veel groter dat men op zoek is naar de adres- contactgegevens dan wanneer men de website opvraagt op een desktop computer. Het is dan ook logisch om in te spelen op deze situaties voor het gebruik van de call-to-actions.

Animaties & 3D

Door de steeds completere ondersteuning van CSSv3 in alle grote browsers (zoals Chrome, Firefox en Internet Explorer), ontstaat de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van alle features die deze techniek te bieden heeft. De grootste vernieuwing is het toevoegen van animaties en 3D transformaties waarbij websites in een derde dimensie kunnen worden vormgegeven zonder dat er plug-ins (zoals het inmiddels vergeten Flash) nodig zijn. Dit zorgt ervoor dat websites veel meer dan voorheen tot leven kunnen worden geroepen en dat dit op elk apparaat functioneert, van smartphone tot desktop.