Wat vindt Google?

Tricks om beter te zoeken

Wat vindt Google?

Je hebt weer keihard gewerkt om je laatste project tot in de puntjes uit te werken, en ben natuurlijk gelijk benieuwd hoe je in Google scoort. Helaas kan het even duren voordat je eenmaal dat felbegeerde plekje bovenin de zoekresultaten hebt bemachtigd.. Gelukkig kun je met behulp van Google search operators toch een goed beeld krijgen wat er van je project te vinden is en hoe het gepresenteerd wordt in Google. Naast het gebruik voor eigen producten zijn de operators ook gewoon handig om beter te zoeken naar/binnen andere websites.

Wat zijn search operators?

Mocht je nog niet bekend zijn met de Google search operators, schrik dan niet van de naam, want ze zijn ontzettend eenvoudig te gebruiken. Je kunt ze gewoon voor je normale zoekopdracht in Google typen, wat er als volgt uit ziet:


Bij het gebruik van een operator zullen de zoekresultaten gefilterd worden aan de hand van de gekozen operator, waardoor je dus gerichter kunt zoeken. Let er wel op dat je geen spatie na de operator plaatst, want dan herkent de zoekmachine de operator niet meer.

site:

Deze operator wordt het meest gebruikt om op of binnen een bepaald domein te zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld de vormkracht10 site doorzoeken op het onderwerp 'Responsive' met de volgende zoekopdracht: site:vormkracht10.nl Responsive (zie ook de afbeelding hierboven).

Naast het zoeken naar specifieke pagina's binnen een domein kan er ook gekeken worden naar alle geïndexeerde pagina's. Dit kun je doen door gewoon géén zoekwoord achter de site url te plaatsen. Google presenteert vervolgens een lijst van pagina's die op paginawaarde geordend is.

link:

Om erachter te komen welke pagina's op internet (mits geïndexeerd door Google) naar een specifieke URL linken, kan de operator ingezet worden. Achter de operator geef je de url op waar je de linkende pagina's van wilt achterhalen. Hiermee kun je voor jezelf inzichtelijk krijgen wie er bijvoorbeeld naar je producten, nieuws of blog berichten linken.

Wel moet ik hier melden dat Google de resultaten stevig in een houdgreep heeft en geen (volgens Google's eigen woorden) competitieve informatie vrij wil geven. Met andere woorden, je krijgt maar een kleine selectie of soms gewoonweg geen resultaten. Ons advies is daarom om deze operator als, slechts, aanvullende informatie te zien.

related:

Om vergelijkbare websites te vinden van een pagina waar je al bekend mee bent bied de related: operator de uitkomst. Het draait hier dan écht om de inhoud/dienst van de website en niet om de grafische elementen of de vlakverdeling. Handig voor het vinden van een nieuwe kapper of het achterhalen van die kleine boekenwinkeltjes die je normaal niet bovenin de Google resultaten zult vinden.

info:

Mocht je nou te weinig gebruik maken van de operators om ze allemaal te onthouden dan hoef je alleen de info: operator te onthouden. Bij het zoeken met deze operator krijg je één resultaat terug met de opgegeven url, maar daaronder vind je een aantal linkjes in een lijst die gelijk zijn aan het zoeken met de betreffende operator. Mocht je nou maar één ding opsteken uit dit artikel, dan adviseer ik om deze operator in het achterhoofd de houden.