Responsive & Mobiel

van strak en statisch naar lekker flexibel

Responsive & Mobiel

Responsive websites en mobiele websites, twee hippe termen die we sinds een tijdje veel horen en een steeds grotere plek innemen als het gaat om het ontwerpen en bouwen van websites.Hoe zit het precies en wat zijn de verschillen tussen deze mobiele oplossingen?

VROEGER

Vroeger, voor de komst van smartphones bestond het internet alleen op normale computers. Websites ontwerpen en bouwen was een stuk eenvoudiger omdat de verhouding altijd hetzelfde was, een liggend rechthoek met een vaste verhouding van 4 op 3 zoals 800 bij 600 of 1024 bij 768 pixels.

Alle websites werden ontwikkeld naar deze verhouding en er werd rekening gehouden met de hoeveelheid informatie en grootte van elementen dat binnen dit vlak gepresenteerd kan worden zodat alles goed leesbaar bleef. De eerste generatie van het internet is dan ook gebouwd volgens deze basisbeginselen.

MOBIEL

Smartphones en tablets bliezen als nieuwe generatie apparaten een frisse wind door deze statische verhoudingen. Zij breiden het statische horizontale speelveld uit met allerlei afmetingen, kleine flexibele staande varianten. In het begin toen internet voor het eerst op smartphones beschikbaar werd, waren websites hier niet op voorbereid en werden dan ook in hun originele verhouding, verkleind, horizontaal getoond op de kleine verticale schermen.



Enkele pioniers zagen snel in dat de mobiele trend een blijvertje was en dus werd het tijd om het internet bij de lurven te pakken en aan te passen voor onze nieuwe kleine mobiele vrienden.

Voor een ideale gebruikerservaring dient een klein, verticaal, mobiel scherm natuurlijk heel anders te worden ingericht dan de layout van een normale monitor. Daarnaast dient de mobiele versie van een website flexibel te zijn omdat het scherm ook in de hand te draaien is waardoor een brede horizontale indeling gevraagd wordt om het scherm ideaal te vullen.

Naast verschillen in indeling van een website hebben we ook geleerd dat het doel waarmee mobiele bezoekers een website bezoeken, vaak verschilt met het doel van bezoekers van de normale versie van de website. Mobiele surfers zijn bijvoorbeeld vaker opzoek naar contactgegevens of openingstijden dan normale bezoekers. Om bezoekers nog beter van dienst te kunnen zijn is het dus slim om hierop in te spelen door aanpassingen in de indeling te doen.

RESPONSIVE

Er bestaan meerdere oplossingen om desktop websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk op een klein staand scherm te toveren. Vandaag de dag is responsive webdesign hier de meest populaire oplossing voor. De responsive techniek komt erop neer dat een website zo wordt ontworpen en gebouwd dat hij "respond", oftewel zich aanpast naar het apparaat waar hij op wordt bezocht. De layout van de pagina, de grootte en locatie van alle elementen wordt dus bepaald naar de afmeting waarin hij getoond wordt

Dit gebeurt door de elementen hiërarchisch onder elkaar te plaatsen en daarna naar wens de grootte per element aan te passen. Om de pagina overzichtelijk, rustig en niet te lang te maken en eventuele overbodige functionaliteit op de mobiele versie, worden bepaalde elementen weg gelaten om een rustiger beeld te vormen op de kleinere schermen.


MOBIELE WEBSITE

Een meer doelgerichte maar ook meer kostbare oplossing is het realiseren van een aparte mobiele website. Hierbij past de layout zich niet aan maar wordt er een tweede versie van de website ontwikkeld speciaal voor mobiele apparaten. Wanneer bezoekers de website bezoeken met een mobiel apparaat, wordt dit herkend en wordt de mobiele versie getoond (http://m.website.nl). Wordt de website bezocht met een computer dan wordt de desktop versie getoond (http://website.nl)

Het voordeel hiervan is dat de website compleet zijn eigen indeling en vormgeving kan krijgen en de bezoeker nog beter bedient kan worden. Het nadeel is dat er in feite twee websites in plaats va één worden gebouwd waardoor de klant dieper in de buidel moet tasten.


CONCLUSIE

Zowel responsive webdesign als een mobiele website hebben hun voor- en nadelen zoals we zien.

We zien dat vooral grote spelers zoals Bol.com en IKEA wegens commerciële doelen kiezen voor een aparte mobiele website. Wanneer het gaat om een branding website waar online verkoop niet het primaire doel is, zien we dat er vaak wordt gekozen responsive webdesign.

Ons advies strookt dan ook met deze bevindingen. Ben je groot, en is online verkoop één van je primaire doelen, overweeg dan een mobiele website. Zo niet, kies dan slim voor een responsive website zodat je hij gebruiksvriendelijk word getoond ieder apparaat waarmee hij wordt bezocht. Dit scheelt een flinke greep in de portemonnee en behoudt tevens de herkenbaarheid van je website cross-platform gezien, het hoogst.