Internetbananen

De betekenis en werking van call-to-actions

Internetbananen

Bezoekers van een website zijn net apen. In de meeste gevallen hebben ze in het begin niet veel oog voor hoe mooi je website is ontworpen of hoe perfect alle functionaliteiten werken. Ze willen zo snel mogelijk vinden waar ze naar opzoek zijn. Om dit zogenaamde apengedrag te bedienen zijn we bij ieder project vanaf de start bezig met de zogenaamde bananen voor een website. De een heeft er meer dan de ander, maar nodig zijn ze zeker.

Wat zijn bananen?

Met een banaan op een website bedoelen we natuurlijk niet onze gele vrienden van Chiquita. We bedoelen een opvallende knop of link die erom schreeuwt om aangeklikt te worden. De banaan moet er zó uitspringen, dat je als bezoeker direct denkt: hier moet ik op klikken! We noemen hem banaan omdat hij moet opvallen tussen de rest en ideaal past in de beeldspraak met het apengedrag van bezoekers.

Voorbeelden van goede bananen op de homepagina zijn bijvoorbeeld buttons, knoppen of stickers met teksten als "wordt nu lid", "direct bestellen", "ja ik ben geintereseerd" of "inschrijven voor de nieuwsbrief". Bananen verschillen voor iedere website en bepalen we aan de hand van de branche, doel van de website, de doelgroep en nog veel meer eigenschappen.

Banaan op de homepagina

De banaan op de homepagina van een website is met kop en schouders de belangrijkste banaan van je website. Ten eerste omdat de meeste bezoekers je website via deze deur binnenkomen en je hem dus direct kunt leiden of lokken waar je hem wilt hebben. Ten tweede omdat de homepagina vaak een drukkere pagina is in vergelijking met andere pagina's. Dat je banaan op deze pagina dus flink moet opvallen is dus belangrijk.

Banaan op de andere pagina's

Naast de belangrijkste banaan op de homepagina plaatsen we ook bananen op dieperliggende pagina's binnen een website. Ten eerste om deze banaan aan de bezoeker aan te bieden wanneer hij ervoor heeft gekozen om vanaf de homepagina niet op de banaan te klikken maar een ander pad binnen de website te volgen. Daarnaast komen niet alle bezoekers van je website binnen via de homepagina. Google indexeert alle correct ingerichte pagina's van je website op hun inhoud. Op basis hiervan is het heel normaal dat bezoekers via een andere pagina je website betreden. Niks slimmer daarom, om ook op deze pagina's een of meerdere opvallende bananen te plaatsen voor je bezoekers.

Meerdere bananen

Bananen zijn aantrekkelijk en bezoekers klikken er maar wat graag op maar we kunnnen er soms niet omheen dat we meerdere bananen plaatsen op een pagina om alle primaire doelen van bezoekers te kunnen bedienen. Dit is absoluut niet erg maar hierbij houden we er goed rekening mee dat de belangrijkste bananen het meest opvallen en de beste plek hebben in relatie met hun functie. Belangrijk is wel dat er niet teveel bananen op een pagina aanwezig zijn. Hoe meer bananen hoe minder opvallend ze worden omdat de andere bananen ook de aandacht van de bezoeker vragen. Daarnaast wordt het voor de bezoeker moeilijker om een snelle keuze te maken voor de juiste banaan wanneer er meer bananen in het spel zijn.

Spelen met bananen

Nadat een website gerealiseerd is een tijdje actief draait vinden we het leuk om te gaan spelen met de bananen. Dit kan in allerlei vormen. Veranderen van locatie, kleur, grootte, toon of tekstuele inhoud. Door middel van Google Analytics kunnen we dan zien hoe de bezoekers hierop reageren. Klikken ze meer of minder op de bananen door voorheen. Op deze manier blijven we de bananen kneden om ze perfect te laten balanceren tussen functie en schoonheid binnen de website en de conversie van je website zo hoog mogelijk te krijgen. Door middel van A/B testen kunnen we er zelfs voor zorgen dat op hetzelfde moment de ene bezoeker een banaan anders ziet dan een gelijktijdige andere bezoeker. Op deze manier kunnen we verschillende bananen snel testen zonder lang te moeten wachten. Het bezoekersaantal van website is hierbij natuurlijk wel belangrijk want je kunt pas conclusies trekken uit je bananen wanneer overduidelijk is wat het effect van de verschillende bananen is.

Waar is de banaan

Iedere website kun je op simpele wijze controleren of het wel snor zit met de bananen door hem te bezoeken en zo snel mogelijk de banaan aan te wijzen. Gaat het om je eigen website en ken je hem van binnen en buiten, vraag dan iemand anders die er nog onbekend mee is om de banaan aan te wijzen. Heb jij geen duidelijke banaan op je website neem dan contact op om ze samen met ons te gaan plaatsen op de beste plek.